
El rebranding de PayPal de fa unes setmanes em provoca el que en diuen mixed feelings (recomano fer una ullada a l’enllaç abans de continuar si no el tens present, especialment aquesta imatge). És projecte de Pentagram, un dels líders del sector i el trobo executat de forma impecable, ben desplegat en tot el sistema, però forma part de la tendència de neutralitzar les marques, “polint” i eliminant-ne els elements que realment les fan úniques i aporten personalitat.
Fa uns anys, aquesta tendència va convertir-se gairebé en un meme, especialment en el sector del luxe, amb marques com Balenciaga, Balmain, Burberry o YSL abandonant identitats carregades de valors històrics, formals i estètics significatius per adoptar un estil semblant: tipografies sans-serif, negre sobre blanc, poc inspirades, monòtones i gairebé indistingibles entre sí.
Les empreses tecnològiques també han seguit aquesta línia en la darrera dècada, potser de manera més gradual però amb resultats similars: uniformitat visual. Noms com Google, Airbnb, Spotify o eBay, han adoptat aquest posicionament, que després s’ha estès a altres sectors com l’automoció, l’alimentació o l’esport.
Aquest tipus de canvis s’acostuma a justificar amb diversos motius —segons com, qüestionables—, com ara l’adaptabilitat als formats digitals, l'orientació a un públic més jove, la reducció de costos de producció i reproducció o la simplicitat com a manera de perdurar, amb l’argument que així les marques no es lliguen tant a les tendències. Tot i això, tenim clar que moltes d’aquestes identitats no tindran un llarg recorregut, ja que elles mateixes s’han convertit en una moda. De fet, algunes ja han fet marxa enrera i d’altres han fet ridículs històrics o perdut moltíssims calers.
Entenc que tots tenim clar que una marca és molt més que un logotip i que cal ser flexibles i mirar endavant. Però, és lògic invertir dècades en construir una identitat i un reconeixement per acabar-ho llençant tot per la borda, en nom d’una simplicitat mal entesa? Té sentit crear una nova marca amb aquests codis, especialment en el cas de les startups, només per alinear-la amb la competència i l’entorn, sense distinció? Potser hauríem de recordar que la diferenciació i la personalitat són factors clau per convertir una marca en quelcom únic i memorable. O potser no, jo que sé.
+34.000 artistes i professionals creatius han signat aquest manifest contra l’ús d’obres protegides per drets d’autor en l’entrenament de la IA.
Es veu que ara jugar a rol no només està de moda sinó que s’està fent servir com eina a teràpies de grup. M’ho arribes a dir a mitjans dels noranta (quan pràcticament ens van criminalitzar a l’institut, per culpa d’aquells sonats) i no m’ho crec.
Reflexió d’Anton Sten molt recomanable sobre la necessitat de “dissenyar per a tothom” i les conseqüències d’aplicar mentalitat i principis relacionats amb l’accesibilitat en el nostre procés de disseny.
Maker Stations ofereix entrevistes en profunditat amb professionals creatius sobre els seus espais de treball, així com consells i idees per treballar des de casa.
Des de Tangerine (2015) fins a Anora (2024), guanyadora de la Palma d'Or, Sean Baker ha utilitzat la mateixa tipografia per als pòsters de les seves pel·lícules, tot i ser distribuides per diferents companyies, fet excepcional. The Sean Baker Font, a MUBI.
COUNTER//CULTURE són unes playlists temàtiques creades per la gent de Spotify, recollint cançons que podrien haver influenciat artistes concrets, en cada edició.
Reading Design recopila crítica sobre disseny i disciplines com l'arquitectura, la moda o el disseny gràfic, del segle XIX fins a l'actualitat. Un dels típics enllaços a guardar per consultar més tard.
Footer.design és una colecció d’inspiració en disseny de peus de pàgina (footers) molt útil pels que dissenyem web i productes afins.
Gràcies pel teu temps. La setmana que ve, més i (espero que) millor. Per qualsevol cosa, pots deixar un comentari o trobar-me a Bluesky o LinkedIn. Si vols una mica de música, et deixo aquí la meva mixtape, actualitzada mensualment. Fins ara!
— Sergi